27 februari 2018

Mijn boekenkast. 
Die zit vol. 
 En met het vele verplaatsen van de boeken toen we de kamers opnieuw aan het inrichten waren is het ook een rommeltje geworden in die kasten. Echt alles staat door elkaar.  Bij het terugzetten in de kast keken we toen alleen naar de hoogte van het boek. Ik vind het prettig om de boeken een beetje op onderwerp bij elkaar te hebben. Kookboeken bij elkaar, tuinboeken, romans....

Van sommige schrijvers heb ik meerdere boeken. Die heb ik vanmorgen ook maar eens bij elkaar gezet. Wat kun je daar een poos zoet mee zijn.
Ik was van plan om de kasten gewoon eens door te struinen en te kijken wat er nou echt weg kan. Door de komst van internet hebben we een heleboel opzoekboeken niet meer nodig. Romans eigenlijk ook niet. Die kan ik lezen uit de bieb. Maar ja, nu ze er toch staan....

Slechts een enkel boek gaat dus weg. Ik heb er wel 3! gevonden die weg kunnen. Een boek heet; En als we nou eens gewoon gingen opvoeden. De jongste is ondertussen 21, dus opvoeden is er niet meer bij, voeden nog wel zo in de weekenden..;-)
Dat opvoedboek gaat ook naar marktplaats.
 Ik had nog een boek in mijn handen om weg te doen, maar tijdens het doorbladeren toch besloten 'm maar niet weg te doen;
Blijken toch misschien wel handige tips in te staan voor reparatieklusjes in huis. Die zijn op internet niet altijd even duidelijk te vinden. Niet door mij in ieder geval. Die staat dus weer in de kast. 
Ik heb nog een boek teruggevonden die ik lang geleden eens geleend heb. Die geef ik woensdagavond terug aan de eigenaar.
Ik hou in de planning dat ik meer boeken weg wil gaan doen.
De klok begon steeds harder te tikken dus ik moest stoppen met het uitzoeken. Eén roman heb ik gevonden die nu ook maar eens weg gaat. Er zullen er wel meer zijn waarvan ik denk dat die niet meer (opnieuw) gelezen gaan worden.
Die moet ik nog verder uitzoeken. Deze gaat alvast op de stapel;
 Was het tijdverspilling? Uit oogpunt van efficiëntie misschien wel. Maar het is ook wel prettig om alles weer een beetje bij elkaar te hebben.
En ach, Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Het zou toch jammer zijn als ik straks nèt dat boek heb weggedaan wat ik straks nodig blijk te hebben. Nu weet ik wel weer beter waar alles staat. En dat ik voorlopig eigenlijk niet naar de bieb hoef voor een goeie roman.

Ben jij ook zo "goed" in opruimen en het wegdoen van spullen?

Ik herken mijn vader hierin. Hij heeft ook een schuur vol met schroefjes, moertjes en boutjes en heel veel anders spullen staan. We zeggen allebei hetzelfde; Je weet nooit. Soms bewaren we gewoon om t bewaren en geven wij het straks aan een ander, die er dan voordeel mee heeft. Maar dat geeft wel makkelijker weg moet ik zeggen. Zo nam ik onlangs een handvol pennen en schilmesjes mee naar mijn werk. De schilmesjes worden nu gebruikt in de kookvereniging en de pennen...Die zijn er al weer verdwenen.

 

2 opmerkingen:

  1. Ik voel met je mee,boeken heerlijk!!!Moest wegens gezondheid naar een kleiner huis,en om die reden honderden boeken weg moeten doen,pijn in mijn hart!Maar ik woon nu naast de bibliotheek en nog nooit zo,n grote "boekenkast"gehad.Heb de boeken wel weggegeven aan de personen waar ze bij pasten,en de rest naar de kringloop voor de echte liefhebber.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik 2 boeken in een jaar lees, en nog 25 jaar leef, kan ik dus nog 500 boeken lezen. Naarmate ik ouder word, zal ik vermoedelijk (want dat zie ik ook om me heen) minder zware romans gaan lezen. Dit besef maakt het makkelijker om van twijfelgevallen afscheid te nemen. Ik heb in de afgelopen jaren al zo'n 200 boeken weggedaan, nog maar 2000 om te sorteren...

    BeantwoordenVerwijderen