15 november 2017

Je zelfzorgproducten worden in 2018 (mogelijk) duurder.

Verschillende  sites hebben me er op geattendeerd dat er grote kans is dat er vanaf 1-1-2018 wat veranderd in de BTW berekening op bepaalde zelfzorgmiddelen.
Met ingang van 1 januari 2018 wordt de definitie van het begrip ‘geneesmiddelen’ aangescherpt.

Sommige zelfzorgproducten die nu onder het verlaagde tarief vallen, vallen per 1 januari 2018 onder het verhoogde tarief. De belastingdienst zelf is er nog niet zo duidelijk over.

Voor erkende geneesmiddelen gaat het BTW-tarief naar 6%
Op niet-erkende geneesmiddelen,  gaat een BTW-tarief van 21% gelden.
Ze worden dus iets duurder.

Denk hierbij aan middelen tegen verkoudheid, acne, hoofdluis, verstopte neus, aambeien, wratten. En ook voor producten als tandpasta met fluoride en zonnebrandcrème.

Het zijn geen schokkende bedragen, maar als je veel verbruikt kan het wel wat schelen.
Iets van 4,- zonder BTW, wordt met 6% BTW; 4,24
Met een BTW van 21% wordt deze 4,84
Een verandering van prijs door een andere BTW.

Dus als je een "grootverbruiker" bent van deze producten kan het zinnig zijn nu wat extra voorraad in te slaan.
Je kunt de site van de belastingdienst in de gaten houden, om te bekijken wat er verandert.....Maar misschien staat het er pas duidelijk op als het al 2018 is. Dan kun je geen voorraadje meer inslaan.

Sluipverbruikers. Met energieverbruik weten we wel wat er hier mee bedoeld wordt; Een magnetron verbruikt stroom, ook als het niet wordt gebruikt. Door het klokje wat er in zit. Of een electrische deurbel. Het eet energie, terwijl je het weinig gebruikt. Zo vind ik dit ook een beetje met deze kostenverhoging. Er wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar straks is het wel ineens duurder.

Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb een klik-aan-klik-uit-stekker o de magnetron zitten. Ik schakel hem dus echt uit. En inderdaad,dan werkt de klok niet, maar die heb ik ook niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had hier inderdaad ook wat over gehoord. Het meeste wat ik koop is paracetamol denk ik, en soms neusspray.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen