12 september 2016

Dress red day


Misschien heb je er wel eens van gehoord. Het is nog niet zo heel erg bekend, dus als je er niets van hebt gehoord dan is dat niet zo heel erg verwonderlijk.
Op die dag worden vrouwen gevraagd om iets roods aan te trekken om hiermee aandacht te vragen voor hartonderzoek bij vrouwen.

Vrouwenharten, mannenharten... Als t goed is kloppen ze allebei. Als er iets minder goed gaat reageren ze toch wel zo verschillend dat wetenschappers dit nader willen en moeten onderzoeken.
Als er bij een mannenhart iets niet goed gaat dan reageren mannen over het algemeen vrij vaak op ongeveer dezelfde manier.  Over het algemeen dan.
Het beeld is bij iedereen ook wel heel erg herkenbaar. Vrouwen blijken heel erg andere symptomen te vertonen als er iets niet goed is. Ook reageren vrouwen heel erg anders op de medicijnen die je hart en vaten weer beter moeten maken. Veel medicijnen zijn alleen getest op mannen. Bij vrouwen werken die anders.

Als je dit onderzoek ook belangrijk vind draag dan rood op 29 september, steun de Hartstichting. Je kunt ook steunen door Hartenvrouw te worden.


Natuurlijk trek ik die dag zelf ook iets roods aan. In mijn omgeving maakte ik het tenslotte ook mee.
Het is belangrijk dat de verschillen tussen mannen en vrouwen in dit soort en andere onderzoeken wordt meegenomen. We zijn toch ook verschillend. Ik ben me wel bewust dat het dragen van een rood jurkje of bloesje die dag alleen maar een symbool is, maar toch. Al die rode kleding, of  armbandjes van hartenvrouw, geven toch een steeds duidelijker wordend signaal af.

2 opmerkingen:

  1. Ik kende deze dag helemaal niet. Ik ga straks douchen en wie weet trek ik dan wel iets roods aan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist het ook niet. Goed dat je er aandacht voor vraagt. Wij hebben nu een speciale poli voor vrouwen met hartklachten. Ik sluit even een linkje erbij in. Missch interessant voor jou. http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2114841/Speciale-poli-voor-vrouwen-met-hartklachten-bij-ziekenhuis-Ede

    BeantwoordenVerwijderen